کد خبر: ۲۰۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰

معضل لوازم یدکی اجاره‌ای برای اخذ معاینه فنی؛ مکانیکی‌های متخلف پلمپ می‌شوند

در حالی که برخی منابع خبری از وجود مراکز اجاره لوازم یدکی برای اخذ معاینه فنی خبر می‌دهند، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران می‌گوید مجازات سختی در انتظار این مراکز و افراد سودجو است.
به گزارش خودروکار، تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی که از اول آبان ماه آغاز شده، از امروز 15 آبان، وارد مرحله جدیدی شده و از این پس خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند در صورت تردد در شهر، روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوند و مشخصاتشان به پلیس ارسال خواهد شد تا پلیس در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

اما با تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه، برخی افراد سودجو اقدام به اجاره دادن لوازم یدکی مورد نیاز ازجمله لاستیک و کاتالیست برای اخذ معاینه فنی به خودروها کرده اند. برای دریافت معاینه فنی برتر، تعویض برخی از این لوازم اولویت دارد و افزایش قیمت لوازم خودرو موجب رونق بازار این سودجویان شده است.

اجاره لوازم یدکی در ماشین‌های سنگین بیشتر است

علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در مورد اجاره لوازم یدکی خودرو برای معاینه فنی گفت: در تهران تقریباً این مشکل را نداریم. در گذشته برخی مردم راه‌های تخلف را می‌دانستند و در مراکز معاینه فنی این تخلفات را داشتند. در شهر تهران در حال حاضر خودروهای سبک این تخلفات را ندارند، چون نمی‌صرفد کاتالیست اجاره کنند. برای معاینه فنی برتر لوازم یدکی را اجاره می‌کردند چون شرایط معاینه فنی عادی را اکثر ماشین‌ها با خرج خیلی کمتر می‌گیرند.

وی افزود: ماشین‌های سنگین این مشکل را داشتند که راه آن در تهران نظارت سخت‌گیرانه‌تر است که در حال حاضر انجام می‌شود و در مراکز اطراف تهران حدود دو هفته پیش شهرداری تهران از سازمان حفاظت محیط‌زیست نمایندگی گرفت که خودش نظارت کند تا از رخ دادن چنین تخلفاتی جلوگیری کند. نمی‌شود مطمئن بود که کسی تخلف نمی‌کند، همه جا هم متخلف وجود دارد و سعی شده از این تخلف جلوگیری شود. در خودروهای سبک تهران در حال حاضر اصلاً چنین تخلفاتی نیست و در خودروهای سنگین در اطراف تهران تلاش می‌کنیم نظارت کنیم تا تخلف نباشد.

باید استانداردهای خودروها افزایش پیدا کند

پیرحسینلو در مورد برنامه شهرداری برای ادامه طرح کاهش آلودگی هوا گفت: مهم‌ترین کار این مرحله است که تثبیت شود، همه معاینه فنی بگیرند و قانون اعمال شود. تا وقتی این مرحله به نتیجه نرسد مرحله بعدی نمی‌توان متصور بود. چیزی که بعد از این مرحله باید اجرا شود، افزایش سطح استاندارد خودروها و سوخت است.

وی افزود: استانداردها باید مرتب افزایش پیدا کند، خودروهای کاربراتوری از تهران حذف شود و استانداردهای یورویی خودرو بالاتر برود، که بخشی از آن در دست شهرداری نیست و باید کیفیت تولید افزایش پیدا کند. بعد از این باید زون‌بندی شود و خودروهای آلاینده حذف شود، که هنوز در حد ایده است و هنوز به‌عنوان برنامه اعلام نشده است. اگر مرحله معاینه‌ فنی را بگذرانیم، مشکل اصلی خودروهای شخصی نیستند، هم مشکل در خودروهای دیزلی باقی می‌ماند که باید فرسودگی ناوگان حل شود و هم مشکل موتورسیکلت‌ها باقی می‌ماند.

با متخلفان برخورد کردیم

سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران نیز درباره مسئله اجاره لوازم یدکی برای دریافت مجوز معاینه فنی خودروها می‌گوید: این ماجرا بیشتر برای خودروهای سنگین اتفاق می‌افتاد و برای خودروهای سبک خیلی کمتر بود. برای خودروهای سبک تا جایی که می‌توانستیم برخورد کردیم و مراکزی که تجهیزات ضروری را برای گرفتن معاینه فنی اجاره می‌دادند به اتحادیه مکانیکی‌های تهران اعلام کردیم و برخی از آن‌ها پلمپ شدند و برخی تعلیق.

وی افزود: بحث کاتالیست مسئله بسیار مهمی است که قیمت بیشتری نسبت به سایر قطعات دارد، در مراکز معاینه فنی خودروهایی که برای معاینه فنی برتر اقدام می‌کردند و نیاز بود کاتالیست آن‌ها تعویض شود، روی کاتالیست نشانه‌گذاری می‌شود و دیگر این امکان وجود ندارد که یک خودرو با کاتالیست معاینه فنی بگیرد و خودروی دیگری هم با همان کاتالیست اجاره‌ای برای معاینه فنی اقدام کند. در همین نشانه‌گذاری‌ها یکی دو مرکز متخلف شناسایی شد که هم با مرکز متخلف برخورد وشد و هم به خودرو معاینه فنی داده نشد تا این که خودرو کاتالیست اصلی را نصب کند.

معاینه فنی خودروهای سنگین به عهده وزارت راه است

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در مورد خودروهای سنگین گفت: برای خودروهای سنگین این موضوع اجاره لوازم، متأسفانه با توجه به این که لوازم و تجهیزات خودروهای سنگین بسیار گران است، وجود دارد و چون متولی معاینه فنی خودروهای سنگین سازمان راهداری است و وزارت راه و شهرسازی باید برنامه‌هایی در این خصوص انجام دهد، پیشنهاداتی را در کارگاه استانی ارائه کردیم که اگر این موارد را بتوانند عملیاتی کنند، مشکل خودروهای سنگین هم حل می‌شود.

خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد، روزانه جریمه می‌شوند

حسینی‌منش در مورد جریمه‌های لحاظ شده برای خودروهای فاقد معاینه فنی گفت: خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌های شهرداری شناسایی می‌شوند و برای اعمال قانون به پلیس ارسال می‌شوند و بر اساس قانون برای هر خودروی فاقد معاینه فنی هر 24ساعت یک‌بار 50هزار تومان جریمه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد و در محدوده شهری تردد کند، روزانه 50هزار تومان جریمه می‌شود، فرقی هم نمی‌کند که خودرو سبک یا سنگین باشد، هر خودروی متخلفی جریمه می‌شود.

منبع:ایرنا


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار